Mindent a Teljesen த் programról

Szia,

Fóti Péter vagyok, lelki segítő, life coach és kommunikációs szakember, a Teljesen த் program kidolgozója.

Az alábbiakban részletesen elmesélem neked, hogyan jött létre a Teljesen த் program és milyen lépésekből áll.

Saját életemben és a környezetemben egyaránt azt tapasztaltam, hogy vannak olyan elakadásaink, problémáink, melyeken annak ellenére nagyon nehéz túllépnünk, hogy régóta és sokféleképpen próbálkoztunk, próbálkozunk. A folyamat mindig ugyanaz: nekifutás, átmeneti javulás majd visszaesés. Ahogy a remény édes íze elhalványul, a hullám alján jön a keserű megállapítás, hogy ismét visszakerültünk a "startvonalra" és semmit sem haladtunk. Körülményeinket pedig egyre szélsőségesebben látjuk: vagy feketén vagy fehéren - kizárva minden színt és árnyalatot. 

Probálkozásaink közepette, hogy megküzdjünk tehetetlenségünkkel, egyre inkább úrrá lesz rajtunk a két csalóka meggyőződés valamelyike. Az egyik az az elszigetelő és húsba vágó reménytelenség, hogy minden hiába, ami velem történik azt senki más nem értheti. A másik pedig mindennek az ellenkezője: az a fajta önáltatás, színlelt elfogadás, miszerint, ami velem történik, az biztosan mindenkivel így történik, ezért ez "rendben" van.

Bármelyik is legyen számodra ismerős, egyik sem a fejlődés útja. Egyik sem a kiteljesedéshez, a jobb életminőséghez és lelki élethez vezető út.

Ennek a jelenségnek, ismétlődő élménynek a gyökereit próbáltam feltérképezni és tudatosítani saját önismereti utamon is. Életem krízisei és határélményei ugyanis engem inkább arra kényszerítettek, hogy "előremeneküljek". 

A túlélésem múlt azon, hogy meg tudom-e fejlődni azt az újabb és újabb szintet, ahol testi és lelki egészségemet meg tudom őrizni. Így aztán mindenfélével próbálkoztam, ami szembe jött: alávetettem magam megannyi alternatív és fősodorban lévő segítői irányzatnak, melyből néhányat magam is elsajátítottam, tanulmányoztam a keleti bölcseleteket, spirituális tanításokra és szertartásokra jártam, önsegítő és pszichológiai könyvek garmadáját olvastam el. Mindeközben egyik meggyőződésből estem a másikba, egyik dogmából a másikba, sokszor észrevétlenül. 

Hiába tanultam azonban rendkívül értékes módszereket és technikákat, a tanultakat pontosan azzal az attitűddel próbáltam megragadni és kamatoztatni, amelyikkel eddig újra és újra elgáncsoltam saját magam.


A megoldás akkor kezdett kikristályosodni bennem, miután életem legnagyobb traumájából eszmélve, azt már javarészt megdolgozva jött az elhívás, hogy azzal a nehéz, de megvilágosító erejű tapasztalattal, melyre azon keresztül tettem szert, amin keresztülmentem, másokon segítsek. 

Ekkor végeztem el ugyanis két olyan mentálhigiénés fókuszú, intenzív life coach képzést, amely két, meglehetősen eltérő segítői szemléletmóddal dolgoznak. Mindkettő módszer gyökeres változást hozott életemben és egy idő után először éreztem azt, hogy valóban szintet léptem, mely szintet - olykor erőfeszítéssel de - nem csupán megtartani vagyok képes, hanem tovább emelni is. Miután képtelen voltam eldönteni, melyik elsajátított módszer hatékonyabb, megpróbáltam őket inkább valamilyen módon integrálni kliensekkel végzett munkámban. 

Bár idővel végleg meggyőződtem arról, hogy mindkettő elengedhetetlen a tartós változáshoz, számos kisérlet után úgy tapasztaltam, ez a két szemlélet egy-egy foglalkozáson belül nem igazán házasítható. Mivel eltérő szellemisége nyomán mindkettő külön formátumot kíván, együttes alkalmazásuk csak egy összetett, többalkalmas folyamatban lehetséges, ahol segítőként más és más minőségemben, más szellemiségben dolgozhatok kliensemmel. Egyik alkalommal inkább kísérem és támogatom, másszor pedig inkább vezetem és mentorálom kliensem.

Így született hát meg a Teljesen program, az intenzív, személyes önismereti és mentálhigiénés foglalkozás, mely jellemzően (az alkalmak ütemezésétől függően) 4 hétig tart. 

A program négy lépését úgy alkottam, hogy abban az általam leghatékonyabbnak vélt módon jelenik meg egymást támogatva a két eltérő szemlélet. Az egyik az értő figyelemre alapozó, leginkább érzelemfókuszú segítő beszélgetés, míg a másik a tudásádatásra építő, kognitív fókuszú mentálhigiénés edukáció.

A program lépéseit a továbbiakban ismertetem részletesen.


Első lépés

A program az ismerkedő beszélgetéssel veszi kezdetét, melyre ezen az oldalon foglalhatsz időpontot. 

A fél órás videóhívásban személyes benyomást szerzünk egymásról, nagyvonalakban megbeszéljük, milyen témát dolgoznál át, illetve ismertetem a program lépéseit. Ezután - amennyiben az első beszélgetést követően kölcsönösen úgy döntünk, hogy elköteleződünk egymás mellett - következik a téma részletesebb kifejtése és a célkijelölés. 

Persze magától érthetődőnek tűnik, hogy megbeszéljük, min fogunk dolgozni, mégis ez a másfél órás beszélgetés lélektani értelemben is fontos szerepet játszik abban, hogy mindketten a megfelelő mértékben rá tudunk hangolódni arra a feladatra, melyet közösen el szeretnénk végezni. 

Tudatosítjuk, miért fogunk dolgozni, mennyi idő alatt szeretnénk a feladatot elvégezni és azt is, kinek mi lesz a felelőssége ebben a maga oldaláról a következő alkalmak során. Mondhatjuk úgy is, hogy szóbeli szerződést kötünk. 

E két beszélgetés fő célja tehát, hogy a megfelelő irányba állítsák a következő hetekben tett fókuszált erőfeszítéseket. 

Az első, ismerkedő beszélgetéshez hasonlóan a célkijelölés is jellemzően videóhívás által valósul meg.



Második lépés

Az első hosszabb és lehetőség szerint személyes együttlétünk egy segítő séta, illetve akadályozottság esetén segítő beszélgetés, mely a gátló érzelmek feloldását célozza. 

A séta egy meglepően hatékony formátum, fiziológiai értelemben és lélektanilag egyaránt nagymértékben támogatja azt, hogy mind szó szerinti, mind a szó átvitt értelmében "körüljárjuk" a hozott témát.

A foglalkozás egy időkorlát nélküli, de jellemzően 3-5 órát felölelő alkalom, ahol az ítélkezésmentes értő figyelem terében párbeszédes formában és különféle érzelemfókuszú, valamint szomatikus technikák segítségével tárulnak fel előtted elakadásod tudattalanban rejtőző gyökerei. 

Tapasztalatom és klienseim visszajelzései alapján ilyen rövid idő alatt leginkább ez a formátum adja meg azokat a feltételeket, amik lehetővé teszik azt, hogy a sorsfordító megélésekhez szükséges mélységbe ereszkedjünk. A megértést itt maga a megélés hozza azáltal, hogy a megtartó figyelem biztonságos terének támogatásával leszel képes benyitni lelked olyan rejtekeibe, ahová egyedül eddig nem merészkedtél. 

Az alkalom eredmény eredménye az elnyugodott elme, a korábbinál több tér és felszabadult energia azáltal, hogy megszabadulsz súlyos terheid jelentős részétől és ismét kapcsolódsz eddig rejtve maradt erőforrásaidhoz. Az itt nyert nyitottság és energia pedig lehetővé teszi a várt elmozdulást; megadja a kezdőlökést a további munkához.

Az érzelemfókuszú foglalkozás szerepe kettős. Egyrészt tehát egy érzelmi oldás, ami minden esetben szükséges ahhoz, hogy később a merev elképzelésekbe megcsontosodott és fáradt elme elegendően nyitottá, szeliddé és energikussá váljon ahhoz, hogy tudjunk vele dolgozni: hogy meg tudja érteni és fel tudja dolgozni mindazt, ami ezután következik, hogy elbírja az új helyzetet és az azzal járó felelősséget. A másik fontos szerep pedig a feltárásé: ha pontosan látjuk, mi történt veled, akkor a harmadik lépésben lehetőségünk lesz történeted kognitív megértését és tudatos átdolgozását leginkább támogató és lehetővé tévő lélektani elméleteket és gyakorlatokat kiválasztani, melyek új életstratégiáid és szokásaid kialakításához elengedhetetlenül szükségesek lesznek.



Harmadik lépés

A harmadik lépés ismét egy hosszabb, intenzív foglalkozás, mely 4-6 órát vesz igénybe a személyes vagy virtuális térben. Ez a lépés az előzőre, tehát az érzelemfókuszú segítő sétában elhangzottakra, megéltekre épít. 

Ezen az edukációs alkalmon a fókusz az intellektuson, tudatos elmén van - a foglalkozás a kognitív szintet célozza. A tapasztalatom szerint a legjobb, ha erre a foglalkozásra akkor kerül sor, amikor még frissek az előző foglalkozás során megéltek, ezért maximum egy héttel a séta után kerítünk rá sort. Az itt hallottak ráerősítenek majd az érzelemfókuszú segítő foglalkozás hatására, segítik az ott átéltek feldolgozását és integrálását, illetve nagyszerű példatárat is szolgáltatnak az elsajátítandó önismereti módszerekhez.

Most már, hogy sokkal pontosabb képünk van arról, honnan származik elakadásod és miért kerültél abba a helyzetbe amivel hozzám forultál, azt is szeretnénk, hogy objektív, reális képet kapj azokról a lelki folyamatokról, dinamikákról melyek kulcsszerepet játszottak és játszanak a történetedben.

Motiváló hatással is bír, hiszen mindenekelőtt szembesülni fogsz azzal a megnyugtató ténnyel, hogy történeted egyáltalán nem egyedi, voltak akik már kutatták ezeket a jelenségeket és a lélektanban több modell és elmélet is rendelkezésre áll ahhoz, hogy rendszerbe foglalhassuk azt, ami veled történik.

Ezt követően olyan elméleti keretbe foglaljuk személyes történetedet, mely lehetővé teszi, hogy bevonjuk a tudatos elmédet az önismereti folyamatba és felvértezzük olyan technikákkal és eszközökkel, melyek segítenek dűlőre jutni azokkal a domináns érzelmekkel is, melyek a nehéz élethelyzeteid velejárói vagy soszor épp kiváltói.

Azáltal, hogy saját lelked és elméd működéséről tanulsz, képes leszel a továbbiakban értelmezni a veled történteket, menet közben tudatos döntésekkel korrigálni azt a helyzetet amiben van, hogy ne történjen meg veled újra az, ami már oly sokszor.

A foglalkozás végére pontosan fogod érteni az ingerekre adott reakcióid lélektani hátterét, mely segíteni fog téged abban, hogy másképp kapcsolódj önmagadhoz ezekben a helyzetekben. Ezen eszközökkel a birtokodban, amikor kétségek lesznek úrrá rajtad, lesz eszközöd arra, hogy eldöntsd, melyik irányba indulj, tekintettel leszel saját határaidra, szükségleteidre illetve fogod tudni azt is, mikor van ideje a visszavonulásnak vagy éppen a segítségkérésnek.

Cél, hogy több teret, időt és együttérzést tudj biztosítani saját magad részére - a dorgálás és szégyen helyett.

Az intellektusod személyre szabott fejlesztése révén teszel szert egyúttal arra a tudatos éberségre, melyet "mindfulness" néven is illetnek sokan és mely egyben az egyetlen általam ismert módja annak, hogy tartós változást érj el és megelőzd a "visszaesést", amiről beszéltünk. 

 Ezen éberség és tudatosság által válik elméd az eddigi bizonytalan, tétova vagy éppen szigorú és elmarasztaló szerepből kilépve legjobb szövetségeseddé és fog a tanult gyakorlatokat, stratégiákat alkalmazva segíteni téged a nehéz helyzetek elkerülésében vagy fájdalommentes kezelésében.


Negyedik lépés

Egy héttel az edukáció után kerül sor az első mentorálási alkalomra, melyet két hétre rá követ egy második alkalom, mellyel zárjuk az egyhónapos teljesen programot. 

A mentorálási alkalmak ugyanabban a személyes és szabad szellemiségben zajlanak, mint az előző alkalmak és jellemzően 1-1.5 órát vesznek igénybe és általában a virtuális térben kerül sor rájuk, videóhívás formájában. Ezeken az alkalmakon tudatosítjuk azokat az új felismeréseket, döntéseket vagy meggyőződéseket, melyek az elmúlt két alkalom után születtek benned. Újra átismételjük és a tanultaknak megfelelően elemezzük mindazt, ami a közös munkánk hatására most életedben kibontakozik. Legyen ez egy személyes kapcsolatodban megnyilvánuló változás vagy életedben egy olyan folyamat vagy jelenség, ami most másként történik vagy csapódik le benned. Tudatosítjuk, honnan hová jutottál és beszélünk arról, hogyan éled meg mindezt. Ahogy az intenzív alkalmak során, itt is elakadásodra célodra és lelki alkatodra szabva fogjuk a foglalkozásokat tartalommal feltölteni. 

Ez a két alkalom lehetőséget biztosíthat arra is, hogy bizonyos elakadásod részleteire és összefüggéseire egy újabb szemszögből nézzünk rá, illetve mélyebben részleteiben bontsunk ki egy olyan elméletet vagy gyakorlatot, melyet az edukáció során vettünk. 

A mentorálási szakasz azért szükséges, hogy fokozatosan engedjem el kezed, felkészítve az önálló helytállásra és boldogulásra. Bár a programot úgy állítottam össze, hogy a mentorálási fázis elegendő időt biztosítson a funkciójának betöltésére, ha kölcsönösen úgy érezzük, ez a két alkalom, melyet a program alapból tartalmaz kevésnek bizonyul, lesz lehetőséged további alkalmak igénybevételére külön díjazás ellenében.


Összefoglalás

A teljesen program során hozzávetőlegesen összesen legalább 15 órát töltünk együtt több részletben. A két intenzív, egymásra épülő központi foglalkozás és az azt követő mentorálási fázis együttes célja, hogy átlendülj egy olyan személyes krízisen vagy elakadáson - legyen az akár kapcsolati, kötődési probléma, akár viselkedésbeli zavar vagy bármilyen érzelmi jellegű válság, ideértve a veszteségeket is -, melyen bár nagyon szeretnél, mégsem sikerült eddig. 

A program azon nyitott, változásra készen álló személyeknek szól, akik már elég lelki erővel rendelkeznek ahhoz, hogy képesek legyenek egy olyan folyamatra időt és energiát áldozni, ahol kellemetlen érzésekkel is szembesülhetnek. Olyan személyeknek szól akik inkább elébe mennének a változásnak, hogy ne belerokkanjanak, vagy jobb esetben "átessenek" egy-egy kritikus élethelyzeten, hanem sokkal inkább átlendüljenek, mely lendületi energiát utána tudatosan megtartva álljanak az önálló fejlődés, az önmegvalósítás pályájára.

Két központi lépésében két különböző szemléletmódot ötvöz a program - tartós változás pedig csak mindkettő együttes alkalmazása esetén érhető el. Az első az érzelmi oldás, mely során feltárulnak elakadásod lelked tudattalan rétegeiben gyökeredző okai. Ez a lépés egy nyitottabb, energikusabb állapotot teremt - azt az alapot amely nélkül nem tudjuk elkezdeni a kognitív munkát. Ez a lépés önmagában ugyanakkor azért nem elég, az elért könnyed és pozitív állapot idővel elhalványul, amint akadályozó mintáid - melyek hosszú évtizedekig kerültek napi szinten megerősítésre elmédben - újra átveszik az irányítást. Egy kedvenc példámmal élve: hiába ismered az ízét kedvenc ételednek (és tudod akár az összetevőit is), ha egy hiteles recept és az elkészítéshez szükséges készségek híján képtelen vagy elkészíteni azt.

A másik az intellektust a tudatos elmét célzó edukáció mely annak a folyamatnak teljes, racionális megértését segíti elő, ami életed e nehéz helyzetébe taszított és amely a lélektani elméleti tudás mellett olyan tudatosan végrehajtható módszerekkel (stratégiákat és technikákat) vértez fel. Az személyre szabott oktatás célja, hogy elméd hátráltató tényezőből legközelebbi szövetségeseddé lépjen elő, segítve haladásod egy teljesebb élet felé. Az edukáció azonban bár fontos felismerésekhez segíthet hozzá, önmagában nem rendelkezik transzformatív erővel, hiszen nem tudod hozzákötni a hallottakat saját életed megéléseihez - az érzelemfókuszú foglalkozás pedig pont ehhez ágyaz meg. Az előző példámhoz visszanyúlva: hiába rendelkezel receptel és tudsz főzni, ha fogalmad sincs, a készülő ételnek milyen ízűnek és állagúnak kellene lennie, az eredmény nem lesz kielégítő.

A program foglalkozásai a szabadság és a személyesség szellemében zajlanak, mely megnyilvánul az alkalmak üzemezésében és laza időkeretekben a segítő séta semleges, támogató környezetének kiválasztásában, a kapcsolódási mód (személyes vagy virtuális) megválasztásában és az egyéni szükségletekre szabott, interaktív edukációs foglalkozásban.

A hozott elakadásod átdolgozásán túl a programom további célja, hogy többé ne legyen rám szükséged. Azért fogunk tenni közösen, hogy munkánk gyümölcseként megkaphasd az önállóság ajándékát is. Hiszen feltett szándékom, hogy a program lezárultával képes legyél az önmegvalósításra: önállóan, tudatos döntések mentén járni önismereti utadat, tudatos egy állandó külső támasz igénye nélkül. Ne félj: az életedért viselt nagyobb felelősség teher helyett sokkal inkább fejlődésed, szabad önmegvalósításod zálogává válik azon felismerés által, hogy választásaid által életed alakulására sokkal nagyobb hatással vagy, mint azt addig hitted.



Várlak szeretettel téged is az önmegvalósítás útján!


Ha elhívást érzel a közös munkára, beszéljünk róla!